We bevinden ons middenin een krappe arbeidsmarkt. Met name in de bouw-, installatie-, techniek- en vastgoedbranche zitten recruiters vaak met de handen in het haar. Er is een groot tekort aan jonge aanwas: er zijn vakmensen nodig, terwijl de nieuwe aanwas vanuit opleidingen al jaren daalt. Toch succesvol nieuwe collega’s werven? Dat vraagt om de nodige creativiteit! Daarom vind je in dit blog maar liefst 6 voorbeelden van recruitmentcampagnes die grappig, creatief en ludiek zijn. Wie weet haal je hier inspiratie uit?
1. Recruitmentcampagne die een lach op je gezicht tovert
Sollicitanten beslissen op basis van jouw vacaturetitel of ze de vacature gaan openen: ja of nee. Vacaturetitels als ‘Constructeur’ of ‘Voorman’ kunnen prima (hoewel het nog beter zou zijn om er bij te zetten om wat voor een constructeur of voorman het hier gaat). Je zou er ook een twist aan kunnen geven. Een vacaturetitel met een knipoog. Dat is precies wat Gamma deed met hun recruitmentcampagne.
Naast Chief Hekxecutive Officer was Gamma ook op zoek naar een Harketing Manager en een Head Kippen Rengineer.
2. Wie de helm past…
Met guerillamarketing kun je in korte tijd veel media-aandacht of aandacht van het publiek krijgen. Bovendien zijn de kosten vaak laag. Klinkt geweldig, maar het is niet gemakkelijk om zo’n originele marketingstunt te bedenken.
Het lukte bouwbedrijf Orly & Endevoets in 2018 wel. Midden in het centrum van Den Bosch hingen zij een steigerdoek op om gevelmedewerkers te werven. De stunt doet denken aan het liefdesverhaal van Assepoester: wie past de helm?
Orly & Endevoets kreeg vervolgens ontzettend veel gratis media-aandacht. Blogs, radio en televisie berichtten massaal over deze ludieke recruitment-actie!
3. Bouwen aan carrières
Waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan? Dat was misschien wel één van de gedachten die Ikea had toen zij met de volgende recruitmentcampagne aan de slag gingen. Ikea verstopte namelijk vacaturebeschrijvingen in hun meubels. Dat lees je goed. Wanneer je zo’n bouwpakket opende, kreeg je daar gratis en voor niets een vacaturebeschrijving bij. Geniaal, toch? De campagne kostte vrijwel niets. De klanten van Ikea waren het marketingkanaal.
4. Spelenderwijs de juiste kandidaten werven
In de categorie: ‘simpel, maar doeltreffend’ vinden we Google. Om programmeurs/developers te vinden, werd het volgende bedacht: wanneer een programmeur zocht naar een codeertaal, verscheen er een pop-up in beeld met de tekst: “You are speaking our language. Up for a challenge?”.
Vervolgens startte er een game. Als hij of zij een specifiek level had bereikt, hing even later een recruiter van Google aan de lijn.
5. Een verstopte boodschap
Een andere manier om op een creatieve manier programmeurs te werven, bedachten o.a. The Guardian, eBay, PayPal, Flickr en Mozilla. Zij ‘verstopten’ een boodschap in de broncode van hun website. Die broncode kon je bekijken door een klik op de rechtermuisknop en vervolgens te klikken op ‘paginabron weergeven’.
De gedachte hierachter was dat veel ‘gewone’ bezoekers hier niet naar kijken. Voor developers kan het natuurlijk wel interessant zijn! Zo hadden bovengenoemde webshops direct de aandacht van de juiste doelgroep.
6. Over-the-top, maar grandioos
We sluiten af met Heineken. Deze campagne is al wat ouder, maar nog steeds inspirerend.
Heineken was op zoek naar een nieuwe stagiair en besloot daar een spectaculaire video van te maken. In de video is te zien dat het sollicitatiegesprek dat de kandidaten hebben, allesbehalve een ‘normaal’ gesprek was. Op dit gesprek was voorbereiding onmogelijk. Er komen verschillende absurde situaties voorbij en het mooie is: alles is met een verborgen camera vastgelegd.
Deze briljante video bezorgde Heineken meer dan 500.000.000 views. Een jaar later zorgde dit voor een toename in het aantal sollicitanten van maar liefst 317%!
Ook een creatieve recruitmentcampagne?
Met een onderscheidende campagne trek je dus meer potentiële kandidaten aan dan met een standaard campagne. Natuurlijk denken wij graag met je mee over de invulling een creatieve recruitmentcampagne voor jouw organisatie.