Wassink Installatie is een familiebedrijf met meer dan 100 jaar historie en volop ambities voor de toekomst. Wassink Installatie heeft meer dan 100 medewerkers verdeeld over vestigingen in Doetinchem en Winterswijk en opereert zowel op de zakelijke als particuliere markt.
De uitdaging
Het ging goed met Wassink Installatie, er was werk in overvloed en er zaten mooie nieuwe projecten in de pijplijn. Mede door het hoge aantal vacatures zag Wassink Installatie in dat er een andere manier van werven nodig was om het aantal vacatures op termijn te vervullen.
Toen Wassink onze hulp inschakelde, hebben we ze eerst inzicht gegeven in de “candidate journey”. Welke stappen doorloopt iemand die op zoek gaat naar een nieuwe baan? En in welke fase van de besluitvorming werden potentiële kandidaten door Wassink Installatie benaderd?
Een model dat we bij Booosters graag gebruiken is het See – Think – Do – Care model van Google. Dit model, dat is bedacht om de customer journey te beschrijven, is ook goed toe te passen op de candidate journey.
De “Care” fase hebben we buiten beschouwing gelaten, omdat deze fase start op het moment dat iemand bij de werkgever in dienst treedt.
We zagen dat Wassink Installatie voor het werven van nieuw personeel gebruik maakte van vacaturesites zoals Indeed en van werving- en selectiebureaus. Hiermee bereikten ze vooral kandidaten in de “Do” fase. Kandidaten die al hebben besloten op zoek te gaan naar een nieuwe baan en er klaar voor zijn om te solliciteren. Omdat er op het moment zoveel vraag is naar technisch personeel, kunnen deze kandidaten meestal kiezen uit minimaal 10 vacatures, dus de kans dat ze puur op basis van een advertentie op Indeed voor jouw bedrijf kiezen is klein.
We hadden ervoor kunnen kiezen om het advertentiebudget op Indeed te verhogen om op die manier meer mensen te bereiken. Maar je blijft dan vissen in de vijver waar iedereen die op zoek is naar technisch personeel in vist. Een vijver die niet zo groot is. Daarom besloten we het anders aan te pakken.
Uit onderzoek blijkt dat 70% van de huidige arbeidsmarkt latent of passief werkzoekend is; het zijn professionals die momenteel een baan hebben, maar wel een stap zouden overwegen. Dat betekent dat ze interesse hebben in kansen die voor hen relevant zijn. Zelf gaan ze niet actief op zoek naar nieuwe mogelijkheden, dus moeten ze deze kansen toevallig tegenkomen of hierover worden ingelicht.
De campagne
We hebben een campagne opgezet om deze latent of passief werkzoekenden te bereiken. Een campagne gericht op het stap-voor-stap opbouwen van een band met deze mensen. Een campagne die zorgt dat Wassink Installatie onbewust top of mind is op het moment dat de situatie van de kandidaat verandert en hij/zij actief op zoek gaat naar een nieuwe baan.
De opzet van de campagne was een mooie samenwerking tussen Wassink Installatie en Booosters. Nienke (communicatie bij Wassink Installatie) en Renate (HR bij Wassink Installatie) zorgden voor de juiste content in de vacatures en op de website. Tevens hebben zij de betaalde advertenties aangevuld met goede organische berichten waarin sfeer en cultuur veel meer naar boven kwam.
We kozen ervoor om Facebook en Google Display Netwerk te gebruiken als basis omdat de doelgroep ‘monteurs’ vooral hierin aanwezig zijn. Ook LinkedIn en Instagram zijn gebruikt voor organische berichten. Social media platformen zijn zeer geschikt voor het opbouwen van een ‘relatie’. Samen met het grote bereik van Display advertising is goed in te spelen op een langer traject dat gepaard gaat met het activeren van een doelgroep die niet actief op zoek is naar een nieuwe baan.
De opbouw van de campagne loopt parallel aan de eerste drie fasen van de Candidate Journey (See – Think – Do):
Fase 1 (See):
Doel: creëren van exposure. Via advertenties met bewegende beelden wordt kennis gemaakt met Wassink Installatie, wordt het eerste contact gelegd, wordt een goede eerste indruk achtergelaten, interesse gewekt. We wilden in de campagne duidelijk het DNA van Wassink Installatie laten zien, om juist die mensen te bereiken die bij de cultuur van Wassink Installatie passen.
Fase 2 (Think):
Doel: nadere kennismaking met Wassink Installatie. Wie werken er bij Wassink Installatie en hoe is het om bij Wassink Installatie te werken? Hoe is de werksfeer? Wat maakt het werken bij Wassink Installatie aantrekkelijk?
Fase 3 (Do):
Doel: actieve verspreiding van vacatures en aanzetten tot een reactie (dit hoeft niet per sé een sollicitatie te zijn). Gericht op laagdrempelig contact.
Ultra-relevante targeting door machine learning
Op basis van bezoekersgedrag werden interessante segmenten samengesteld, waarop vervolgens vergelijkbare doelgroepen konden worden samengesteld om nieuwe relevante bezoekers te vinden. Daarnaast is er per fase een micro-conversie bepaald en aangemaakt om gedrag inzichtelijk te maken en waarop elke stap kan worden geoptimaliseerd.
Dit was wel een proces dat tijd kostte. Er gingen een aantal maanden overheen voordat er daadwerkelijk sollicitaties binnen begonnen te komen. Maar toen het eenmaal begon te lopen ging het hard en werd de ene na de andere vacature ingevuld.
Voor de campagnes in de See fase zie je dat door machine learning de kosten per vertoning in verhouding dalen ten opzichte van het aantal mensen dat de video’s hebben gekeken
In de Think fase zie je dat de kosten per inhoudsweergave door machine learning dalen in de loop van de tijd.
In de Do fase zie je dat de het conversiepercentage door machine learning stijgt, de sessies worden dus effectiever.
Voluptatum ab sunt tenetur voluptas.
Nulla consectetur maximus turpis a egestas. Mauris efficitur, ante non bibendum eleifend, diam massa varius ex, non vestibulum risus metus in eros. Proin eu urna vitae ex feugiat interdum. Nunc vel auctor nisi.
245%
meer bereik op Facebook
Curabitur ac leo nunc. Vestibulum et mauris vel ante finibus.
12
vacatures ingevuld
Alle openstaande vacatures voor technisch personeel werden ingevuld.
200%
meer conversie
Curabitur ac leo nunc. Vestibulum et mauris vel ante finibus.
“Ik werd op een gegeven moment gebeld door mijn collega’s: Alle vacatures zijn vervuld!”
Nienke Kok
Communicatiemedewerker, Wassink Installatie
Als we Nienke Kok van Wassink Installatie vragen hoe ze de samenwerking met Booosters heeft ervaren geeft ze aan erg tevreden te zijn. “We hadden 1 aanspreekpunt, dat werkte heel prettig en gaf duidelijkheid. Verder was het fijn om met jullie te kunnen sparren over de invulling van de campagne en gaven jullie ook advies buiten de Facebook en Google Display campagne om. Het resultaat van onze samenwerking is uiteraard helemaal top, we hebben 12 nieuwe collega’s erbij, die perfect bij ons bedrijf passen. Voor de lange termijn is het doel om blijvend zichtbaar te zijn en daar ligt nu ook een goede basis voor.”
Om te zorgen voor een goede aansluiting tussen de campagnes en de landing pages op de website hebben we Wassink Installatie geadviseerd om een aantal verbeteringen door te voeren. Zo zijn de “werken bij” pagina, vacatureteksten en contactmogelijkheden aangepast. Daarmee werden een aantal drempels weggenomen en de conversie op deze pagina’s verhoogd.
“Een van de nieuwe collega’s kwam via Facebook in aanraking met Wassink Installatie. De sfeer en cultuur die hij zag sprak hem zo aan dat hij besloot te reageren, want voor dit moment kende hij Wassink Installatie nog niet.”
We creëerden een groot extra bereik op Facebook:
Het aantal paginalikes van de Wassink installatie pagina op Facebook steeg aanzienlijk:
Alle openstaande vacatures werden ingevuld. We hebben samen met Wassink Installatie besloten om de advertenties in de “See” fase door te laten lopen, om te blijven bouwen aan de employer brand van Wassink Installatie en om een basis te behouden voor de invulling van toekomstige vacatures.
Nieuwe campagnes
Op dit moment werken we met Wassink Installatie aan een nieuwe campagne gericht op kantoorpersoneel. In deze campagne gaan we Linkedin en Instagram als extra kanaal toevoegen, omdat we weten dat deze doelgroep zich naast Facebook ook op Linkedin en Instagram bevindt. Er worden nu vooral organische berichten gepost en qua advertenties is alles voorbereid. Zodra de ‘nood’ weer hoog is kunnen we snel schakelen en zorgen dat we weer gericht de doelgroep kunnen bereiken.
Wil jij ook bouwen aan jouw employer brand en in een krappe arbeidsmarkt toch nieuwe collega’s werven? Lees hier meer over ons of neem direct contact op!
Conclusion
Nulla consectetur maximus turpis a egestas. Mauris efficitur, ante non bibendum eleifend, diam massa varius ex, non vestibulum risus metus in eros. Proin eu urna vitae ex feugiat interdum. Nunc vel auctor nisi.
Qui voluptatum sunt tenetur voluptas.
Nulla consectetur maximus turpis a egestas. Mauris efficitur, ante non bibendum eleifend, diam massa varius ex, non vestibulum risus metus in eros. Proin eu urna vitae ex feugiat interdum. Nunc vel auctor nisi. Pellentesque a bibendum tortor. Sed scelerisque auctor odio, id scelerisque diam fermentum sit amet.
Aenean dictum quis rhoncus nisi.
Nulla consectetur maximus turpis a egestas. Mauris efficitur, ante non bibendum eleifend, diam massa varius ex, non vestibulum risus metus in eros. Proin eu urna vitae ex feugiat interdum. Nunc vel auctor nisi.
“The theme is always up to date with the changes of wordpress, following everything that’s happening. I’ve never had anything break with the update. Overall, the best theme I’ve tried.”
Lenna Emmer
Marketing Consultant Expert